چه چیز را در دیگران دوست داری؟ امیدهایم را
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
7 غلط نظام آموزشی ایران

زنگِ خونه" یا "زنگِ آخر" همچنان پر طرفدارترین زنگ در مدارس کشور محسوب می‌شود. دانش‌آموزان ایرانی به جای لذت بردن از دوران کودکی و یادگیری مهارت‌های کاربردی زندگی ناچارند برای گرفتن مدرک تحصیلی "هفت‌خان رستم" را پشت سر بگذارند. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، فرد از کودکی تا دبیرستان شادترین لحظات زندگی خود را در مدرسه می‌گذراند(!) و نه تنها با مدرسه احساس بیگانگی نمی‌کند بلکه بخش بزرگی از زیست اجتماعی خود را در آنجا تجربه می‌کند. اما چه ضعفی در آموزش و پرورش ما وجود دارد که مدارس را برای بچه‌ها به زندان تبدیل کرده است؟
سایت فرارو با استفاده از تجارب معلمان، خانواده‌ها و دانش آموزان و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه آموزش سعی دارد ۷ مورد از اساسی‌ترین مشکلات نظام و آموزش کشور که مستقیما بر دانش آموزان تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را از مدرسه فراری می‌کند را بررسی کند:
۱. حجم بالای کتاب‌های درسی
بالا بودن حجم کتاب‌های درسی دانش آموزان در تمام مقاطع موضوعی است که همواره مورد بحث بوده است؛ تا جاییکه دانش آشتیانی در همان ابتدای وزارت خود بر متناسب سازی کتب درسی تاکید کرد.
بسیاری از کارشناسان آموزشی اعتقاد دارند حجم زیاد مطالب و سنگین بودن محتوای کتاب‌ها علاوه بر اینکه موجب خستگی و دلزدگی دانش آموزان می‌شود عملا فرصتی برای آموزش عمیق مطالب باقی نمی‌گذارد.
 ۲. عدم جذابیت محیط مدرسه و کلاس
یکی دیگر از عواملی که موجب دلزدگی دانش آموزان از مدرسه می‌شود محیط خشک و بدون جذابیت آن است.
بسیاری از مدارس محیطی فرسوده و با معماری خشک دارند و از نظر فضای سبز، تزئینات و رنگ آمیزی و نورگیر بودن کلاس‌ها در وضعیت نامطلوبی به سر می برند.
۳. برخورد نامناسب معلمان
یکی دیگر از دلایل گریزان بودن دانش آموزان از مدرسه برخورد نامناسب معلمان است.
رابطه غیر صمیمی و خشک بین معلم و دانش آموز، الزام به انجام تکالیف سنگین، بی توجهی به نظرات و احساسات دانش آموزان و ... از جمله مسائلی است که در مدارس بسیار به چشم می‌آید.
۴. شروع کلاس‌ها در صبح زود
یکی دیگر از عواملی که موجب عدم رغبت دانش آموزان برای حضور در کلاس‌ها و بی علاقگی آن‌ها به مدارس می‌شود برگزاری کلاس‌های صبح زود است که علاوه بر تاثیراتی که بر سلامتی بچه‌ها دارد آن‌ها را از مدرسه بیزار می‌کند.
۵. آموزش در فضایی پر  از استرس
یکی دیگر از دلایلی که موجب بی انگیزگی دانش آموزان برای حضور در مدرسه می‌شود ایجاد استرس و اضطراب توسط روش‌های نادرست آموزشی و محیط مدرسه است.
۶. نبود آموزش برای مهارت‌های زندگی
بی تردید یکی از مهم‌ترین ایرادات سیستم جاری آموزش و پرورش کشورمان عدم آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان است. به نظر ملکیان در کتاب‌های درسی ما، از مهدکودک تا دکترا چیزی به عنوان هنر زندگی وجود ندارد. وی با مقایسه مطالب غیر ضروری که در مدارس آموخته می‌شود و مهارت‌های کاربردی مهم که آموزش داده نمی‌شود می‌گوید: «چه سودی دارد که ما بدانیم صادرات پنبه آرژانتین بیشتر است یا پرو؟ وقتی که در زندگی عملی خودمان و در برابر آسان‌ترین مسائل و مشکلات دچار درماندگی می‌شویم.»
۷. برخورد یکسان با دانش آموزان بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های ذاتی

آخرین ضعفی(!) که از آموزش و پرورش کشور در اینجا بیان می‌شود بی توجهی به تفاوت‌ها و استعداد‌های گوناگون دانش آموزان است. بچه‌هایی که وارد مدرسه می‌شوند از طبقات اجتماعی متفاوت و با استعداد‌های گوناگون هستند، اما در مدارس کشور امکان پرورش بسیاری از توانایی‌های هنری، ورزشی و ... دانش آموزان وجود ندارد.
همین امر سبب می‌شود دانش آموز با درس‌های مشترکی که همه دانش‌آموزان وادار به یادگیری آن هستند، با بی میلی برخورد کند و در صورت توانایی مالی و ... علاقه خود را در موسسات خصوصی دنبال کند.
پ ن: بر این اساس آیا مدارس کشور آن قدر قابل اعتمادند آن جور که برخی از خانواده ها و بچه ها می خواهند و اصرار دارند با برنامه های(!) مدارس خود را وفق بدهند؟ نظام آموزشی ایران نظامی برشکسته اما پرمدعاست که مثل شن های روان کویر آب عمر و زندگی مان را در خود می مکد؛ و در این بین معلم کیست؟ به نظرم دانش آموزی که سنی از او گذشته...

بررسی کامل در فرارو



مرتبط با: مقاله/ گفت و گو ,
آشنایی با صادق هدایت: م. فرزانه

م.ف. فرزانه (متولد 1308، تجریش) از نوجوانی با مطبوعات همکاری می کرد. به معرفی دکتر سیدصادق گوهرین در جوانی با صادق هدایت آشنا شد و تا پایان عمر هدایت دوست او بود. سال اول حقوق را در تهران، روانشناسی و مردمشناسی را در سوربن گذراند و تحصیل حقوق را تا دکترای حقوق بین الملل در پاریس و تولوز ادامه داد. سپس با بورس دولت فرانسه فارغ التحصیل انستیتوی عالی سینمایی پاریس شد و از آن پس فیلم هایی مستند، بیشتر درباره ی هنر ایران، ساخت. مدتی به ایران آمد، نخستین آموزشگاه فنی سینمایی را تاسیس کرد و از اولین پایه گذاران تلویزیون ملی ایران شد. لیکن محیط کاری به قدری برایش ناگوار آمد که از شغل سینمایی دست کشید و به عنوان رئیس بانک صادرات به پاریس بازگشت. آثار فرزانه عبارت است از: دو کتاب درباره ی هدایت ( آشنایی با صادق هدایت نشر مرکز، 1373، صادق هدایت در تار عنکبوت نشر مرکز، 1383)؛ رمان اتوبیوگرافیک عنکبوت گویا ، رمان های چاردرد ، خانه ، دندان ها ، راست و دروغ، نشر باران، زبان سرخ، نشر باران سوئد 2008 ، وبنبست؛ ترجمه هایی از گوگول، فروید، اشتفان زوایگ، رنه گروسه، هورتیک، چخوف، موپاسان و ژان پل سارتر ... فیلم های مستند او نیز عبارتند از: مینیاتورهای ایرانی ، کورش کبیر ، وقایع ایرانی ، زن و حیوان یا هفت هزار سال هنر در ایران ، زنهای پاریسی و جزیره خارک.

پ ن: سال های پیش این کتاب بسیار مفید را خواندم و چند باری بازخوانی کردم. الان آن را ندارم اما دوست دارم هر چند سال یکبار آن را بازخوانی کنم. این کتاب و کتاب" نامه های هدایت " جمع آوری محمد بهارلو به اتفاق کتاب "یکرنگی" دکتر شاپور بختیار را دوست دارم بارها و بارها بازخوانی کنم. طرفه این که پس از سال ها سرانجام عکس واضح و رنگی ای از مصطفی فرزانه پیدا کردم.


مرتبط با: کتاب ,
درباره صادق هدایت کم می دانیم: دکتر حسین پاینده

دکتر حسین پاینده استاد نقد ادبی دانشگاه علامه طباطبایی آشنایی هدایت با سورئالیسم را امری نیکو دانست و افزود: آندره برتون نویسنده بیانیه سورئالیسم، پس از انتشار بوف کور به فرانسوی در جولای سال 1953، در مقاله‌ای که منتشر کرد به تحسین هدایت پرداخت و بوف کور را یک شاهکار سورئالیستی دانست.
این استاد دانشگاه درباره تأثیر وقایع سیاسی و اجتماعی ایران بر نوشته‌های هدایت گفت: هدایت در دوران انتقال زندگی می‌کرد. او سه سال پیش از انقلاب مشروطه به دنیا آمد و جوانی‌اش همزمان شد با به قدرت رسیدن رضاشاه. رد پای زمانه پرتلاطم، رواج ناسیونالیسم، گذشته‌گرایی پهلوی و جامعه‌ای که هنوز به رهبران دینی اقتدا می‌کرد را می‌توان در آثار این نویسنده مشاهده کرد. وی گفت: هدایت یکی از پژوهشگر زبان شناسی در زمان خودش بوده است. هدایت در عین اینکه با حساسیت فوق‌العاده یک داستان‌نویس به عبارت‌های مورد استفاده در زبان عامیانه توجه داشته و در خلق شخصیت‌های خود از آن بهره برده است، در بوف کور از زبانی شبه فلسفی استفاده کرده است. این تباین بیش از هر چیز نشانگر تسلط هدایت بر زبان فارسی است و من کسانی را که می‌گویند او با زبان فارسی آشنا نبوده ارجاع می‌دهم به تنوع زبانی بسیار زیاد شخصیت‌هایی که این نویسنده خلق کرده است.
حسین پاینده در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تأکید بر آثار هدایت به جای زندگی شخصی او دانست و گفت: ما درباره هدایت بسیار کم می‌دانیم و تأکید بر زندگی خصوصی این مسئله را بدتر کرده است. متأسفانه وقتی در دانشگاه از هدایت صحبت می‌کنیم طوری برخورد می‌کنند که انگار ما با آرا و زندگی شخصی او موافق هستیم، این در حالی است که نظریه‌های جدید در حوزه نقد ادبی، زندگی شخصی یک نویسنده و از آن جمله خودکشی کردن او تأثیری بر نقد آثارش ندارد. وی در پایان گفت: هدایت در دوران رضا شاه سانسور شد، در دوران پهلوی سانسور شد و در جمهوری اسلامی هم سانسور شد ولی سانسور این نویسنده راه به جایی نمی‌برد. مدیران فرهنگی اجازه بدهند این نویسنده و آثارش را به شیوه‌ای علمی و نه براساس کلیشه‌های اغلب نادرست مطالعه کنیم و بدانیم شناختن یک نویسنده به معنای صحه گذاشتن بر ایدئولوژی او نیست.
در ادامه محمود حسینی‌زاد، نویسنده و مترجم، گفت: ما بخش‌های مهمی از تحقیقات و مطالعات اجتماعی و ادبی هدایت را نادیده گرفته‌ایم. هدایت در زندگی کوتاه خود ولع بسیار زیادی برای دانستن داشت، قصه جمع کرد، سفرنامه نوشت، زبان‌های گوناگون را آموخت ولی ما فقط به سورئالیسم او پی بردیم چرا که بیشتر از موتیف‌های آشنایی مثل پیرمرد خنزر پنزری چیزی نمی‌توانستیم چیزی از او بفهمیم.
وی افزود: من معتقدم ما چنان هدایت را با افسانه ها پیچیده‌ایم که همه نویسندگان جوان می‌خواهند شبیه او باشند. این در حالی است که ادبیات ما بیش از این حرف‌ها محتاج به تحقیق است که بخواهد همه چیز را وقف زندگی خصوصی هدایت کند. ما باید به جای اینکه دنبال این باشیم که بفهمیم هدایت در اتاق خواب چه می‌کرده، می فهمیدیم هدایت وقتی پشت میز می نشست چه می کرد.
گزارش کامل در ایبنا



مرتبط با: مقاله/ گفت و گو ,
صد و پانزدهمین زادروز صادق هدایت

صادق هدایت در سه شنبه 28 بهمن ماه 1281 در خانه پدری در تهران تولد یافت. پدرش هدایت قلی خان هدایت (اعتضادالملك)‌ و مادرش خانم زیورالملك هدایت دختر حسین قلی خان مخبرالدوله دوم بود. پدر و مادر صادق از تبار رضا قلی خان هدایت یكی از معروفترین نویسندگان، شعرا و مورخان قرن سیزدهم ایران میباشد كه خود از بازماندگان كمال خجندی بوده است. او در سال 1287 وارد دوره ابتدایی در مدرسه علمیه تهران شد و پس از اتمام این دوره تحصیلی در سال 1293 دوره متوسطه را در دبیرستان دارالفنون آغاز كرد. در سال 1295 ناراحتی چشم برای او پیش آمد كه در نتیجه در تحصیل او وقفه ای حاصل شد ولی در سال1296 تحصیلات خود را در مدرسه سن لویی تهران ادامه داد كه از همین جا با زبان و ادبیات فرانسه آشنایی پیدا كرد.


ادامه مطلب

مرتبط با: مشاهیر ایران ,
روز دیگر

«و چشمان ات با من گفتند

که فردا

روز دیگری ست»
*نقاشی:آگوست رنوآر، شعر شاملو.



مرتبط با: جملات کوتاه ,
رؤیا و کابوس (شعر پویای معاصر عرب)

 کتاب با مقدمه‌ ای مفصل از دکتر عبدالحسین فرزاد درباره گذشته تاریخ و ادب عرب آغاز می‌ شود. آن گاه هشت شاعر معاصر عرب زبان معرفی شده که به اختصار شامل زندگی، احوال و مختصات شعری شاعر است ;سپس منتخبی از اشعار هر یک (ترجمه فارسی اشعار) فراهم آمده است. این شاعران عبارتند از: بدرشاکر السیاب (تولد ۱۹۲۶ :ـ عراق) نزار قبانی ( ۱۹۲۳ـ سوریه) محمود درویش ( ۱۹۴۲ـ فلسطین) آدونیس ( ۱۹۳۰ـ لبنان) عبدالوهاب البیاتی ( ۱۹۲۶ـ عراق) بلند الحیدری ( ۱۹۲۶ـ عراق) غاده السّمان ( ۱۹۴۲ـ سوریه) و سمیح القاسم ( ۱۹۳۶ـ فلسطین).


مرتبط با: کتاب ,
از شنبه تا امروز
1- شنبه ها با ماشین من به مدرسه می رویم. جلو پادگان در حالی که سرعتم 80 بود رفتم لاین سبقت از تریلی ای که آهسته می رفت یکدفعه از پشت تریلی سگی پرید توی جاده. به سمت چپ رفتم و زدم روی ترمز؛ اما متأسفانه چنان ناله ای از ماشین بلند شد که دلم هری ریخت. سپر جلو خودرو سمت شاگرد داغان شد. چشمم به سگ بود که خوشبختانه صحیح و سالم راهش را گرفت و رفت و خرج سپر را روی دستم گذاشت. از این بدتر هم می شد اتفاق بیفتد اما سرعت کم جلو هر اتفاق دیگری را گرفت.
2- دو روز پیش یکی از دبیران جوان از این که « زیاد به بچه ها رو داده ام» دوستانه از من انتقاد کرد، حرفی که در استعدادها هم یکی دو نفر به من گفته بودند. این حرف ها برای من پشیزی ارزش ندارد چون من دوست دارم این گونه باشم. اگر مثلاً ده نفر ظرفیتش را ندارند بنا نیست که به خاطر دستمالی قیصریه را به آتش کشید؛ و دیگر این که مگر چه هزینه ای برای تربیت و آموزش این بچه ها در قالب کارهای فرهنگی و فرهنگ پذیری شده که این چنین طلبکارانه بازگشت و نتیجه کار درست را ازشان خواستاریم. از این مستبدهای کوچک که خود را تافته جدا بافته می انگارند بیشتر
از این توقعی نیست که خودشان هم نیازمند همین توجه اند و برای تربیت و آموزش شان هزینه ای نشده است. مهر و محبت و درک متقابل گم شدهء انسان است.
3- پنجشنبه وحید قادری عزیز دو ساعتی در کاشفان با من بود و کمک حالی بود.
4- چند نفری از بچه ها می خواستند بیایند روستا پیشم که ازشان خواستم بگذارند دم نوروز که حال و هوا اسفندی است و دانش آموزان نیستند و می توانیم چند ساعتی با فراغ بال گپ و گفتی داشته باشیم و شاید زدیم به در و دشت.
5- دو باری که بچه ها، پس از امتحانات ترم اول، برگشته بودند و برنامه فوتبال داشتند نتوانستم بروم. دوست داشتم ببینم شان. نشد. امیدوارم نزدیک تعطیلات پیش بیاید. هرچند حامد، محسن، محمدحسین و نوید خالدیان؛ و اتفاقی احسان و سینا ایزدی را لحظاتی دیدم و با علیمرادی تلفنی حرف زدم.
6- بعد از چند ماه فرصت نشد پویا مرادی عزیز را ببینم. امیدوارم دل نگران نشده باشد.

پ ن:  پنجشنبه صبح هم عرفان، احمدرضا، فاروق و مرتضی خالدیان را یکساعتی دیدم و با هم گشتی زدیم و از ظهر تا صبح جمعه را به اتفاق برادرانم در پناهگاه میشان همدان گذراندیم.



مرتبط با: روز نوشت ,
آرامش: ویرجینیا وولف

«با پرهیز از زندگی، به آرامش نمی‌رسی.»



مرتبط با: جملات کوتاه ,
جشن سده فرخنده باد

جشن سَده جشن زایش آتش، از جشن‌های ایرانی، که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی آبان روز از بهمن ماه برگزار می‌شود.


مرتبط با: روز نوشت ,
I Almost Do - Taylor Swift

I bet this time of night you’re still up
I bet you’re sitting in your chair by the window, looking out at the city
And I bet sometimes you wonder about me


مرتبط با: جملات کوتاه ,
دوست داشتنت را...

به: اکبر. م

«دوست داشتنت را/ از سالی به سال دیگر جابه جا می کنم/ مثل دانش آموزی که مشقش را/

در دفتری تازه پاک نویس می کند.»

نزار قبانی، شاعر سوری ( ۱۹۲۳-1998)                                                                                                                  

 

 



مرتبط با: جملات کوتاه ,
یک روز برفی گرم

امروز جشن تقدیر از ستارگان آزمون سراسری 96 و ... شهر بوده. برگزاری این مراسم کار نیک و سودمندی است و شایسته است در اینجا برای موفقیت همهء این ستارگان ابتدا به خودشان که بار سخت و دشواری را به مقصد رسانده اند و سپس به خانواده ها برای شکیبایی و حمایت هایشان و به دبیران تأثیرگذارشان شادباش ها گفت. با این که کسی از من دعوت نکرده بود ـ اگرچه حضور در چنین مراسم هایی با خلق و خوی من جور نیست ـ اما پس از مراسم، تا همین چند دقیقه پیش، مدام زنگ و پیامک بچه ها و برخی از معلمان و اولیاء بود که از سر لطف به سویم سرازیر می شد. از سینا و محسن عزیر که شنیدم در سخنرانی شان یادی از من کرده بودند و دیگر بچه ها و همکارانم که در این مراسم بودند صمیمانه سپاس گزارم، اگرچه دلگرم کننده است اما دوز تشویقی ها برای من بالا بوده، چون کار سخت و دشوار را، بی تعارف و فروتنی، خود بچه ها کرده اند و موفقیت شان عیشی است مدام برای من. امیدوارم شادکام و پایدار باشند و ،در این جامعه، خیلی خیلی دیر موهای شبق جوانی شان رنگ برف به خود بگیرد!

پ ن : هلاک گره شال گردن محسن و کت چارخانه سینا شدم


مرتبط با: روز نوشت ,
کنکوری های تجربی امسال


من هنوز انسانم: غاده السمان

 می‌خواهم هر روز اندیشه‌ هایم را سانسور کنم! /پودر رختشویی هم لازم دارم /برای شست وشوی مغزی! 

مغزم را که شستم، پهن کنم روی بند /تا آرمان‌هایم را باد با خود ببرد به آنجایی که عرب نی انداخت. 

می‌دانی که؟ باید واقع‌بین بود ! 

صداخفه ‌کن هم اگر گیر آوردی ، بگیر! /می‌خواهم وقتی به جرم عشق و انتخاب، /برچسب فاحشه می‌زنندم /بغضم را در گلو خفه کنم!

{...}

برایم یک پلاکارد بخر به شکل گردنبند، / بیاویزم به گردنم ... و رویش با حروف درشت بنویسم: /

من یک انسانم !/ من هنوز یک انسانم / من هر روز یک انسانم!



*غاده السمان شاعر سوری ساکن پاریس از بنیان گذارن شعر نو  عرب(1942-دمشق)



مرتبط با: جملات کوتاه ,