چه چیز را در دیگران دوست داری؟ امیدهایم را
 
آخرین مطالب
 
پیوندهای روزانه
موسیقی بدون پول و پارتی

*مهراب اللهیاری ۳۳ سال دارد و در شهر قروه کردستان متولد شده و احیای ترانه‌هایی با سبک و سیاق دهه ۴۰ و ۵۰ در فضایی جدید که مردم با آن خاطره دارند و البته تربیت شاگردان با روش و اصول درست را از اهداف زندگی هنری خود می‌داند. از نظر خود او شنیدن درست آثار بزرگانی همچون استاد «علی تجویدی»، «پرویز یاحقی»، «حبیب الله بدیعی»، «فضل الله توکل»، «اسد الله ملک» و دیگر بزرگان، بهترین کلاسی بوده که در آن توانسته دانش موسیقی ایرانی را با بررسی عمیق آثار آنان به دست بیاورد. وی موسیقی را ابتدا از خانواده خود شناخت و توسط پدر بزرگ مادری‌اش با این هنر آشنا شد. بعد از مدتی در کلاس‌های «حبیب الله محمدی» در سنندج حاضر شد و‌ «محمود محرم خانی» به مدت ۲ سال حضور داشت. الهیاری بعد‌ها توانست از محضر استاد پرویز یاحقی کسب فیض کند و ملاقات با زنده یاد یاحقی باعث شد مسیر موسیقی این هنرمند دچار تغییری بزرگ در چگونگی نگرش و نگارش موسیقی شود. وی معتقد است استاد «پرویز یاحقی» شاگردی نداشت و تنها دوستداران موسیقی در نزد استاد می‌آمدند. اما وی خودش را اکنون شاگرد استاد «فضل الله توکل» ‌ می‌داند و شاگردی و تنظیم آثار این استاد بزرگ را برای خود افتخاری بزرگ محسوب می‌کند، کما اینکه استاد توکل نیز شاگردی ندارد و دوستداران موسیقی از آثار و حضور در منزل او بهره می‌برند.
شنیدن صدای ویلون زنده یاد استاد «پرویز یاحقی» زمانی که تنها ۵ سال داشت، عاشق موسیقی شد و ساز تخصصی‌اش را ویلون انتخاب کرد.«مهراب اللهیاری» یکی از ویولونیست‌های خوب کشور است که در عین نوازندگی تنظیم موسیقی نیز می‌کند و در میان آثارش ساخته‌هایی از موسیقی کُردی به چشم می‌خورد. وی هم اکنون مشغول ساخت یک استودیوی صدابرداری مجهز برای ضبط آثار موسیقی‌است و مرحله بعدی کارش تمرین با ارکستر و همکاری با فرهاد عزیزی و پاشا پاشایی‌ است. با این هنرمند کُرد زبان به گفت‌و‌گو نشستیم.
  • شما در ارکستر «هامون» آثارخاطره انگیز قدیم را به شکلی جدید تنظیم و اجرا می‌کنید. دلیل این کار چیست؟
خیلی‌ها فکر می‌کنند موسیقی ایران همین موسیقی‌های ضعیف شبکه‌های ماهواره است. در صورتی که یک موسیقی خوب باید برای مردم خاطره بسازد و ماندگار شود. اگر آثاری که بزرگان موسیقی ایران و گروه ما اجرا می‌کنند، بدون فکر باشد،نتیجه‌اش سطحی‌تر شدن دید و فکر مخاطب و عمر کوتاه آثار تولید شده است. ایراد‌های زیادی به اکثر آثار موسیقایی امروز می‌توان گرفت، از جمله بی‌محتوا بودن شعر و آهنگ است که ترکیب اشتباه این دو منجر به پیدایش روش‌های غلط در ساختن و خوراندن آن به مخاطب می‌شود. ما اگر با مردم در تماس هستیم به عنوان یک هنرمند باید حال مردم را خوب کنیم. یک هنرمند باید از کف به سقف برسد و با ریشه کار آشنایی پیدا کند زیرا بحث فقط اجرای موسیقی نیست. موضوع اصلی حفظ و نگهداری موسیقی درست و رساندن آن به دست مردم است با پول و پارتی امکان پذیر نیست.
  • عمده مشکل موسیقی امروز ما چیست؟
 اجرای کارهای طولانی خسته کننده با اشعار پیچیده و ریتم‌های سنگین باعث فراری دادن مخاطبان موزیک ایرانی شده است. این هنرمندان به شادی و احساس نشاط در مردم توجهی ندارند و فقط دنبال اجرای کارهای به قول خودشان فاخر هستند. البته نمی‌دانم چه فخری دارد که مخاطبان جوان امروز را جذب خود نمی‌کنند. هنرمند باید به فکر مردم باشد. متاسفانه امروز شاهد این مسأله در سطح بالا و گسترده‌ای در جامعه موسیقی هستیم.
  • از دید شما موسیقی خوب چه نوع موسیقی است؟
 اما شما زمانی که می‌توانید به یک موسیقی، موسیقی خوب بگویید که از آثار قدما  با حفظ چهارچوب‌های آن‌ها نشات گرفته باشد، مانند آثار هنرمندانی چون ابوالحسن صبا، روح الله خالقی، مهدی خالدی، بنان پرویز یاحقی، علی تجویدی، فضل الله توکل و... که موزیک ایرانی مدیون دانش و توانایی آن‌هاست.
وظیفه ما باز‌شناسی و اجرای این کار‌ها و نشان دادن آن به نسل جدید است. کاری که در تمام دنیا با قدرت انجام می‌شود و ریشه‌های فرهنگی یک مملکت را می‌سازد.
به عنوان مثال تا ۵۰۰ سال دیگر هم شاید کسی مانند استاد فضل الله توکل پا به عرصه موسیقی نگذارد. خداوند عمر این استاد را طولانی بگرداند اما استاد توکل یک نابغه در آهنگسازی، ترانه سازی و نواختن سنتور است. وی آمیزه‌ای از نبوغ احساس، تکنیک و درک بالا ست. این‌ها گنج‌ها و سرمایه‌های این مملکت هستند و این افتخاری برای من است که توانسته‌ام در دورانی نفس بکشم که این بزرگان حضور دارند و از محضر این بزرگان کسب فیض کنم. موسیقی هم هرچند مثل هرچیز دیگری مد روز شده اما این مد شدن را مثبت ارزیابی می‌کنم. در هر خانه‌ای که ساز باشد مسائل و آسیب‌های اجتماعی خود به خود کنار زده می‌شود چرا که تا فرهنگ درست نشود هیچ چیز جامعه ما درست نخواهد شد. نرم افزار یک جامعه فرهنگ آنجامعه است که موسیقی درست، بی‌شک یکی از قوی‌ترین ابزارهای حفظ این فرهنگ است. امروزه خانواده‌ها برای تربیت بچه‌های خود در زمینه موسیقی تلاش می‌کنند که این خود نوید بخش آینده‌ای خوب برای فرد و جامعه است، چرا که هنر منجر به شکل گیری شخصیت درست و قوی در فرد و باعث ایجاد اعتماد به نفس و نشان دادن توانایی‌های شخص می‌شود و این روحیه قطعا برای جامعه کار آمد‌تر خواهد بود. اگر این موضوع با دانش معلمان موسیقی همراه شود، می‌تواند نتیجه بسیار مطلوبی داشته  باشد.
  • صحبت پایانی؟
هیچ‌گاه از یادگیری خسته نمی‌شوم و هم اکنون از محضر یکی از اساتید ویولن که ساکن شهر اراک هست یعنی«کریم خوش الحان» که به حق خوش الحان است،‌کسب فیض می‌کنم. وی استادی بزرگ و از شاگردان مرحوم شاپور نیاکان بوده و در نوازندگی ساز ویولن داری سبک و سیاق خاصی  است.


مرتبط با: مشاهیر قروه ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
http://richardchrabaszcz.hatenablog.com/entry/What_Are_The_Symptoms_Of_Hallux_Valgus%3F جمعه 6 مرداد 1396 10:46 ب.ظ
With havin so much content do you ever run into
any issues of plagorism or copyright infringement?
My site has a lot of completely unique content I've either authored myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping
it up all over the web without my agreement. Do you know any ways to
help prevent content from being stolen? I'd truly appreciate
it.
هووورا چهارشنبه 21 تیر 1396 07:37 ب.ظ
عالیییییییی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.